Az ásványvíz-biznisz olyan élelmiszeripari óriások kezében van, mint a Nestlé (Aquarel), Pepsi (Margitszigeti Kristályvíz) vagy Coca-Cola (Natur Aqua), ezek a vállalatok pedig hatalmas profitot generálnak a különféle palackozott vizek eladásokból.
Fontos kihangsúlyozni, hogy itt nem csak forrás-, vagy artézi kutakból nyert ásványvizekről beszélünk, hanem sok esetben sima csapvízről. A fent felsorolt cégek mindegyike rendelkezik olyan márkával (Pure Life, Aquafina, Desani), amely szó szerint palackozott csapvizet forgalmaz – fordított ozmózissal mindent kivonnak a vízből, majd mivel a desztillált víznek borzalmas íze van, mesterségesen hozzáteszik az ásványi anyagokat. A fillérekért megvásárolt csapvizet aztán hatalmas árréssel értékesítik a boltokban.
Palackos vizek. Kép: Getty Images Hungary
Ezt persze a gyártók nem szeretik a fogyasztó orrára kötni, volt is ebből botrány a 2000-es évek elején, amely során arra kötelezték a Pepsi által forgalmazott Desani márkát, hogy a víz eredetét feltüntessék. Itthon a Szigetközi Friss Víz verte ki a biztosítékot, miután kiderült, a márka néhol 870 forintért árult palackozott terméke gyakorlatilag mosonmagyaróvári ivóvíz, amely literje 0,47 forintba kerül a nyugat-magyarországi településen élőknek, ha kinyitják a csapot.
De az artézi kutakból kinyert vizet is elképesztő profittal lehet eladni, ha lehámozzuk az adókat és a csomagolás költségét, maga a víz literje filléres költség az előállító számára. A növekvő eladásokat látva azonban kijelenthetjük: az emberek többsége boldogan a zsebébe nyúl és hajlandó a többszörösét kifizetni az ásványvízért, minthogy a csapból igya ugyanazt. Persze rávághatnánk, hogy a fröccshöz nem lehet szénsavas vizet tölteni a csapból, de a valóság az, hogy a legtöbbet mentes vízből vesszük.
Ásványvíz-fogyasztás megoszlása. Kép: ásványvizek.hu